Michele Mainardi

Title Prof. Dr.
Family name Mainardi
First name(s) Michele
Date of birth 26-08-1957
Nationality Swiss
Academic degree PhD
Current position Director
Institution Department of Teaching and Learning (DFA) – SUPSI
Mailing address Piazza San Francesco 19, CH-6600 Locarno
Phone number T +41 (0)58 666 68 04 / 08
F +41 (0)58 666 68 19
Email address michele.mainardi@supsi.ch
https://michelemainardi.wordpress.com

Professor and researcher at SUPSI since 1998. He collaborates with national and international academic institutions (Italy, France, Belgium, Canada). Director of DFA, expert in special and inclusive education, he has overseen the monitoring and evaluation of educational and socio-educational organizations, as well as social services. In the private non-profit sector he is present on committees and in operating groups of bodies engaged in social entrepreneurship and community, cultural and professional inclusion of people with developmental disabilities or in vulnerable situations, and in cultural and scientific foundations.

Selected Publications

Leblanc M., Guay M.H., AuCoin A., Mainardi M. et Prud’homme L. (2015). Le travail réflexif du formateur en éducation dans la mise en œuvre d’une école plus ouverte à la diversité. In: Prud’homme, L., Vienneau, R., Duchesne, H. et Bonvin, P. (dir.) (Soumis). L’inclusion scolaire : recherche et développement dans une perspective internationale. Bruxelles : De Boeck.

Mainardi M. (2014) Responsabilité des professionnels du milieu scolaire (en contexte d’inclusion) selon le paradigme de l’influence réciproque. In: Kalubi, J.C., Tremblay, M., Gascon, H. et Bouchard, J.M.: recherche; droits et gouvernance en faveur de la personne et de ses proches. Les Editions de la Collectivité, Institut québecois de la déficience intellectuelle (IQDI), Montréal, p.29-34.

Mainardi, M. (2013) L’apport de la «défectologie moderne» aux pédagogies: en deçà de la zone proximale de développement (ZPD) in J.P. Bernié et M. Brossard (ed.) (2013) vygotski et l’ecole, Bordeaux, Presses Universitaires de Bordeaux, pp. 357-365

Mainardi, M. (2012). Orgoglio e vulnerabilità della cultura dell’integrazione scolastica. In: l’integrazione scolastica e sociale, Ed. Erickson, Trento, Vol. 11, n. 4, settembre, pp. 340-349. Tugenden und Voraussetzungen der schulischen Integrationskultur. In: JOURNAL FÜR SCHULENTWICKLUNG 3/2013 (Monografia: INKLUSION I) http://www.studienverlag.at/page.cfm?vpath=buecher/buchdetail&titnr=5254

D’Alessio S., Balerna C. e Mainardi M. (2014) Il modello inclusivo: tra passato e futuro. Scuola ticinese, N. 320: Anno XLIII.